Вже небагато часу залишилося до старту нового навчального року. Як він проходитиме? – хвилює найперше батьків, у яких діти шкільного віку. Варто сказати: є Рішення Міносвіти про те, що з 1 вересня навчання в Україні має розпочатися в очній формі. Дане питання і досі викликає жваві дискусії в суспільстві. В першу чергу тому, що за 5 місяців війни російська армія повністю зруйнувала в Україні 200 шкіл та понад 2000 пошкоджені, тому чи безпечно повертатися до офлайн навчання? Керівники відділів освіти поза дискусійним процесом. Вони повинні підготувати заклади до початку навчального року, враховуючи поставлені перед ними завдання. Ось що про це розповів керівник Самбірського міського відділу освіти Богдан Лисейко:
"Навчальні заклади почали готуватися до 1 вересня відразу після закінчення навчального року. Паралельно з дистанційним навчанням велись роботи з підготовки до очного освітнього процесу. В чому вони поля-гають? Здійснюється підготовка матеріальної бази, опалювальних систем, вентиляційних каналів, тому що зима завжди до нас приходить несподівано, тож треба бути готовими до неї.
ОБЛАШТУВАННЯ УКРИТТІВ
На сьогодні першочерговим є облаштування укриттів. Безпека дітей – найголовніший пріоритет всієї роботи освітян. Для цього було створено, виходячи з розпорядження Самбірського міського голови Юрія Гамара, комісію. В неї ввійшли представники силових структур, ДСНС, відділу освіти, інших підрозділів міської ради. Попередньо комісія встановлювала придатність, місце розташування укриттів, здатність їх модернізувати, можливість використання наявних укриттів та створення нових. Зараз практично усі заклади освіти готові до роботи в умовах надзвичайних ситуацій. Це в першу чергу у випадку ведення воєнних дій на території держави. Укриття є різних типів. В установах це пристосовані приміщення, але наслідки попередніх обстежень говорять про те, що можна бути впевненим: причиною не розпочати новий навчальний рік не може бути відсутність того чи іншого укриття, або його невідповідність нормативним вимогам. Разом з тим керівники велику увагу приділяють облаштуванню самих шкільних приміщень, оскільки їхня діяльність відбуватиметься в непростих умовах. До того вже звикли, бо випробувані випадками ковіду; під час його епідемії працювали, велось дистанційне навчання. І готові це робити й у воєнний час. Треба сказати: заклади освіти постійно працювали, лише стоїть питання, в якому форматі.
При дистанційному навчанні працювали за відсутності дітей, тепер йдеться про роботу освітніх закладів за їх наявності – при цьому велика відповідальність лягає на кожного керівника.
Слід віддати належне, що кожен з них перейнявся цим питанням і докладає максимум зусиль, аби заклади запрацювали”.
ЗМІШАНА ФОРМА НАВЧАННЯ
Практикуватиметься і змішана форма навчання. Деякі класи вчитимуться дистанційно, інші – перебуватимуть на денній формі. Зміниться повністю структура навчального року, робочий тиждень, графік. Можливий перехід на позмінне навчання, тому що ті укриття, які є, не дозволяють у випадку критичної ситуації забезпечити укриття для учнівського та вчительського колективів і решти персоналу.
Відбувається виготовлення шкільної документації, яку вже придбали. - Не можуть, за словами Богдана Лисейка, маючи фінансовий ресурс, його використовувати для придбання тих чи інших матеріалів. Якщо на ремонти ще здатні придбати матеріали, то закупити обладнання не можуть, бо не дозволяється здійснювати фінансові операції.
Якщо ж говорити про організацію харчування, замовлення підручників для надання якісних освітніх послуг, довезення дітей – всі ці питання на стадії вирішення.
Сьогодні не можна однозначно сказати, скільки буде дітей шкільного і дошкільного віку, адже відбулися значні міграційні процеси. Люди виїхали за межі своїх міст, районів, що позначається на формуванні мережі.
Скільки буде класів – сказати важко, як у загально-середній освіті, так і в дошкільних навчальних закладах. І це при тому, що дані питання не пущені на самоплив, а контрольовані. Щоразу керівники подають списки і орієнтовну кількість дітей, але це чисто умовно тому, що по факту все буде видно на початку навчального року, бо зміни можуть бути істотні навіть протягом тижня.
З іншого боку, у колективи влиються тимчасово переміщені особи – це наші люди, але вони матимуть особливі освітні потреби, їм складніше буде адаптува-тися. Для них передбачається і психологічна допомога штатними практичними психологами. Вже напрацьовано алгоритм дій.
Є ще один заклад дошкільної освіти, в якому перебуває 62 тимчасово переміщені особи – батьки з дітьми. Вони з окупованих територій. Питання їхнього переселення перебуває на контролі. Дату переселення наразі назвати не в змозі. У СШ №8 м. Самбора ще донедавна жили люди, але тепер вже заклад вільний від проживаючих.
ФУНКЦІОНУВАТИМУТЬ НОВІ ЗАКЛАДИ
На початок навчального року у Самборі функціонуватиме 3 нових освітніх заклади: це школи-ліцеї на базі СШ №8, СШ №10, Самбірської гімназії. Вони вже проходять процес реєстрації і з 1 вересня працюватимуть у новому форматі. Решта закладів загальної середньої освіти тепер перебуватимуть у статусі гімназій і матимуть форму надання неповної загальної середньої освіти.
Для освітян важливо про-йти цей процес реформування без скорочення працівників.
В який заклад йти вчитися після 9 класу – учні самі
мають змогу обирати. Конкурсу немає. Та все ж контроль за формуванням мережі залишається за міським відділом освіти.
Для старшої школи вибрано ті заклади, які мають для цього відповідну матеріальну базу. Щодо ставок вчителів, то в середньому вивільнятиметься по одній ставці. Варто зазначити: нині багато вчителів ще не повернулися з-за кордону, тож наразі є резерв кадрів.
За попередніми даними очікується: в перший клас піде 470 дітей.
Богдан Лисейко вважає, що передусім у початковій школі мала б бути денна форма навчання, бо дітей треба навчити писати, читати, закласти основи для розвитку творчої уяви, чого дистанційно не зробити. Ази педагогіки ніхто не відміняв, тому робиться все для того, аби початківці очно навчалися.
Сьогодні поставлено завдання: розміщувати мінімальну кількість дітей на одній території. Це робиться з метою збереження не лише життя а й здоров’я кожної дитини. Та все ж, на думку п. Богдана, якщо ми з великим фанатизмом почнемо ховати дітей по підвалах, то потім можемо мати плачевні наслідки.
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО КОЖНОГО
До кожного навчального закладу має бути індивідуальний підхід: до його традицій, навченості колективу, тих вимог, які тут вже роками формувалися.
Хоча й сучасна педагогіка має свої досягнення, однак ніхто не відміняв традицій старої школи, апробованої віками, адже маємо вчених з Самбора з світовим ім’ям, театралів, художників, письменників... І нині є багато обдарованих дітей, тому працюватиме не лише шкільна, а й позашкільна освіта. Позашкілля ще з квітня перейшло на денну форму навчання, як і спортивна школа. З вересня повинна б запрацювати й футбольна академія.
- Коли бачу на розвантаженні гуманітарної допомоги старшокласників, – говорить Богдан Лисейко, – розумію: ми переможемо русню у війні. Зрештою, ми вже перемогли, бо вбили в собі переконання: моя хата скраю.
Діти є навіть патріотичнішими за дорослих, особливо юні спортсмени, передусім футболісти. Завжди підставляють плече. Відтак, Україна є і буде. Наше завдання – не лише зберегти те, що маємо, але й примножити.
Життя нас постійно випробовує. Минулий навчальний рік розпочався з того, що під час опалювального сезону не було газу. Та всі заклади працювали, в тому числі й дитсадки. І харчування в них було організовано.
Під час ковіду, коли вимагалося щеплення вчителів, також жоден заклад не був зачиненим. Педагоги пройшли щеплення.
З початком повномасштабного вторгнення росії на укра-їнську землю освітяни організували гуманітарний фронт з допомоги бійцям, які на передовій. Все це відбувається під контролем місцевої влади.
Тож зараз освітяни готові до будь-яких викликів.
Марія ПУКІЙ, "Голос Самбірщини".