Починаючи з березня цього року почали активно обговорювати зміни до Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, що стосуються питань оподаткування. Так, 1 березня 2018 року було зареєстровано законопроект №8089, що був поданий за ініціативою двох народних депутатів - Шиньковича Андрія та Чекіти Геннадія.
Законопроект передбачає наступні зміни:
- зниження ставки ПДВ з 20% до 16%;
- ліквідація третьої групи платників єдиного податку з можливістю переходу на другу групу для фізичних осіб-підприємців, які відповідають вимогам для такої групи;
- зміна видів діяльності, які дають право перебувати на другій групі.
Зараз в Україні діє спрощена система оподаткування, що була запроваджена в ще в 1998 році з метою стимулювання розвитку малого бізнесу. Платники податків сплачують єдиний податок (замість податків та зборів) та мають право на спрощені процедури обліку та звітування. В залежності від обороту передбачені 4 групи платників податків за спрощенною системою оподаткування:
1, 2 - для фізичних осіб,
3 - для фізичних і юридичних осіб,
4 - для сільськогосподарських товаровиробників.
3 група зараз є найбільш оптимальною для вітчизняних підприємців у сфері ІТ та фрилансерів, оскільки ставка єдиного податку складає 5%.
Про що йдеться в законопроекті?
В пояснювальній записці до законопроекту необхідність відповідних змін пояснють такими чинниками:
- по ПДВ: чинна основна ставка ПДВ становить 20%, що призводить до застососування різноманітних схем ухилення від сплати ПДВ у вигляді так званих «скруток» та фіктивних суб’єктів господарювання, оскільки їх послуги коштують біля 10-12%. Економічна доцільність таких схем є досить зрозумілою, тому ініціатори законопроекту вважають, що зменшення ПДВ до 16% зробить економічно невигідними такі схеми та дозволить вивести з тіні більшу частину ПДВ, що в свою чергу компенсує умовні втрати бюджету внаслідок зниження цієї ставки.
- по 3-й групі ЄП: наявна проблема широкого використання фізичних осіб-підприємців третьої групи платників єдиного податку з метою оптимізації оподаткування при виплаті заробітної плати, а також з метою виведення готівки для різних «сірих» потреб. Тобто для того, щоб економити на податках та мати більшу гнучкість у відносинах з найманими працівниками, компанії виплачують зарплату "у конвертах" або укладають з працівниками договори, як з приватними підприємцями (ФОПами). Звичайно, у такому випадку обсяг податків, які треба сплачувати державі, є значно нижчим, а тому вигода для бізнесу тут є очевидною – значно менші витрати на найману працю. Проте для держави це не зовсім оптимістичний варіант.
- по 2-й групи: повна відсутність реальної можливості здійснювати адміністрування обороту фізичних осіб-підприємців призвела до того, що мережі великих магазинів застосовують з метою оптимізації оподаткування та забезпечення неконтрольованого руху готівкових коштів фізичних осіб-підприємців здебільшого 2-ї групи, які зареєстровані на найманих працівників власників такого бізнесу, чітко ідентифікувати яких в правовому полі як найманих працівників фактичного власника певного бізнесу на сьогоднішній день неможливо.
Позиція Президента України
Президент Петро Порошенко на зустрічі з представниками вітчизняного і іноземного бізнесу зазначив, що не підтримує законопроект (№8089 - ред.) Про скасування третьої групи для платників податків за спрощеною системою, запропонований окремими депутатами.
«Я не підтримую його. Упевнений в тому, що на сьогоднішній день сучасні технології дозволяють нам прорахувати операції суб'єктів господарювання без дорогої покупки РРО (реєстратора розрахункових операцій - ред.). Можна використовувати смартфони, захищені програми, можна фіскалізований фінансові потоки і захистити бізнес », - підкреслив Глава держави.
Петро Порошенко висловив упевненість, що спільними зусиллями вдасться підвищити інвестиційний клімат в державі, поліпшити позиції України в рейтингу Doing business і забезпечити економічне зростання.